- Social media strategie
- Gratis social media kalender
- Social media content
- Community Building
- Social media campagnes
- Social media beheer
- social media monitoring
- Social media uitbesteden?
Social media marketing is het inspelen op de wensen en behoeften van je klant via social media. Om doelen te bereiken moeten er een aantal stappen gezet worden. Social media is niet alleen ontzettend leuk om te gebruiken, maar ook een handig marketinginstrument die je kunt inzetten in je marketingmix. Ben jij je eigen social media manager? Dan heb ik wat tips voor je!
Social media strategie
De social media strategie of wel het strategisch plan is de basis voor alle online marketing activiteiten. In dit plan komen alle onderdelen van het social media management aan bod. Te beginnen bij het merk (brand). Volgens Wikipedia is een merk een bepaald woord of afbeelding (of een geluid of een kleur) waarvoor geldt dat er iemand (de merkhouder) is, die het als enige mag gebruiken binnen een regio voor een bepaald handelsdoel. Een merk is natuurlijk meer dan alleen iets dat je kunt zien. Een merk brengt een bepaald gevoel mee. Een merk staat voor iets. Identiteit geven aan een merk noem je branding.
In het strategisch plan behandel je naast de eigenschappen van het bedrijf en het merk ook een ander basis element. Het social media plan komt namelijk hier aan bod! Meer lezen over het social media plan? Klik hier!
Als de doelgroep in kaart is gebracht is het nodig te bepalen wat voor content bij de toekomstige volgers past. Denk bijvoorbeeld aan the tone of voice. De afweging of jouw doelgroep vaak naar video’s kijkt of juist niet zodat je daar op in kan spelen. Een social media planning of social media kalender is ontzettend belangrijk. Deze kalender geeft je namelijk een duidelijke houvast. Zo is van te voren duidelijk wat er op de planning staat en achteraf goed te monitoren of je je taken heb volbracht. Op deze manier ben jij je eigen social media planner. Kortom in het plan van de social media strategie beschrijf je het merk, branding, de doelgroep, type content en de social media kalender.
Heb je een social media maandplanner nodig? Je download de gratis jaarplanner door hier te klikken.
Social media content ontwikkelen
Content ontwikkeling is het maken van content. Social media content staat voor alles wat je kunt plaatsen op je social media. Denk aan foto’s, video’s, blogs, Instagram stories maar ook Gifjes (interne link). Ik raad je aan om ervoor te zorgen dat al je uitingen een samenhangend geheel zijn. De kleuren, lettertypes, icoontjes, tone of voice etc. Ik zelf vind het altijd extreem belangrijk dat content er gelikt uitziet. Mensen worden op social media gebombardeerd met allerlei content, zorg er voor dat ze bij jouw content even stoppen met scrollen.
Community Building is een belangrijk onderdeel van social media marketing
Community building is de het volgende onderdeel in de social media marketing. Kort samen gevat is dit het ontwikkelen van je ‘gemeenschap’. Deze volgers zijn je harde kern, in een positieve manier! Een ding brengt deze mensen samen en dat heeft met jouw merk, product of dienst te maken. Het opbouwen van een band tussen jouw merk en de volgers duurt lang en vraagt veel inzet. Praktische voorbeelden van community building zijn customer care (beantwoorden van vragen en of opmerkingen van volgers). Het behandelen van recensies, goed en slecht. Het gesprek direct aangaan met je volgers d.m.v. Instagram stories waar je vragen kunt stellen. Maar denk ook aan het behandelen van maatschappelijke thema’s wanneer dit van belang is binnen jouw community.
Social media campagnes
Social media campagnes schieten te hulp waar we niet afhankelijk willen zijn van het algoritme. Social media advertising geeft de mogelijkheid om jouw boodschap bij de gewenste ontvanger weet te bezorgen. Natuurlijk staat hier een geldbedrag tegenover dat het bereik mogelijk maakt. Adverteren via Facebook & Instagram is de meest voorkomende manier van een social media campagne. SEA de tegenhanger van SEO (intern linken) is het adverteren via de zoekmachine Google. Ook deze manier van adverteren komt veel voor. Tot slot is adverteren via LinkedIn minder veelvoorkomend. Vanwege het zakelijke segment op LinkedIn kan dat echter wel aantrekkelijk zijn voor bepaalde bedrijven.
Ik moedig je aan wanneer je adverteert via Facebook om verder te kijken dan alleen het geld bedrag en de looptijd. Vaak zie je dat uit de standaard advertenties weinig tot niks uitkomt. Voeg kenmerken toe die bij jouw doelgroep passen. Voeg interesses toe. Bepaal concrete gebieden waarin je wil adverteren. En nog een tip. Geef niet gelijk honderden euro’s uit. Probeer eerst eens een advertentie uit. Slaat die aan? Dan kan je gaan opschalen met je budget. Een andere manier die wij bij The Social Media Heroes ook vaak gebruiken is A/B testen. Zo kun je 2 varianten op je advertentie uit proberen en kijken welke het beste scoort en dit meenemen naar de volgende advertentie.
Social media management (Social media beheer)
Social media management is het jongleren met alle ballen die nodig zijn voor een goede social media marketing. Een goede social media manager is zich bewust van alle strategische plannen, kent de identiteit van het merk, kent de doelgroep van het merk en onderhoudt een band met de community. Tijdens het voortdurende proces van creativiteit, keuzes maken en communiceren hou je de doelstellingen voor ogen en werkt hier maandelijks naar toe. Zoals je misschien door hebt kost social media management veel tijd en vraagt het bepaalde eigenschappen die niet iedereen beheerst. Social media uitbesteden aan een social media bureau kan de oplossing zijn wanneer dit voor jou te veel tijd kost of je niet het resultaat bereik wat je zo graag wil bereiken. Een social media freelancer zoals een van onze heroes helpt jou!
Meten is weten: social media monitoring
Social media monitoring geeft houvast voor de toekomst. Meten is weten! Meet dus wat je doet of beter gezegd wat de resultaten zijn van jouw posts. Op deze manier kan je inspelen op content die werkt en andersom content links laten liggen. Wanneer je data meet ben ik ervan overtuigd dat je slimmer te werk kan gaan, sneller gaat groeien en je social media doelstellingen zal behalen. Facebook en Instagram hebben inmiddels aardige data applicaties ingevoegd. Wanneer je het iets professioneler wil aanpakken dan is Hootsuite.com ook een mooi programma om precies bij te houden wat er gebeurt op jouw socials. Daarnaast kan je via Hootsuite ook berichten inplannen.
Social media management is dus een uitgebreide taak. Het is niet iets wat je er even bij doet. Social media uitbesteden aan the social media heroes kan een oplossing zijn voor jouw situatie. Wij behandelen voor jouw merk de gehele social media strategie en nemen, in samen werking met jou, het gehele online marketing proces uit handen. Want het wordt tijd dat we samen, jouw doelstellingen gaan behalen.