We gaan bijna weer het nieuwe jaar in en dat betekent ook nieuwe social media trends van 2023! Lees in dit blog alles over de trends en ontwikkelingen op social media gebied voor het komende jaren. Trends die je dus niet kan missen als marketeer.
- Het inzetten van creators/influencers
- TikTok nog steeds een belangrijke marketingtool
- Short form video’s zijn het helemaal
- Engagement/interactie met je doelgroep
- Social media uitbesteden?
Het inzetten van creators/influencers
Het inzetten van influencers en/of creators waren natuurlijk al een trend die voorkwam in 2022, maar helemaal niet meer weg te denken voor het komende jaar. Tegenwoordig hebben we steeds meer te maken met verschillende privacyreglementen die ervoor zorgen dat je niet meer gericht kan adverteren op o.a. interesses en demografische gegevens. Dit vergt dus wat meer creativiteit om tóch de doelgroep te bereiken die je voor ogen hebt en dit kan bijvoorbeeld door in het inzetten van creators/influencers. Daarbij tellen bestaande klanten van je merk ook een grote rol! Deze bestaande klanten kunnen er namelijk voor zorgen dat er user generated content wordt geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan stories die klanten plaatsen van jouw dienst/product die je vervolgens kan gaan reposten.
Bedenk je dat het inzetten van influencers niet altijd heel duur hoeft te zijn. Goed zoeken en kijken welke influencer bij jouw merk past (en natuurlijk welke doelgroep daar zit) en dan hoeft het niet duurder te zijn dan 100 euro per post. Dit houdt wel in dat de influencer in kwestie een stuk minder bereik heeft dan iemand die je meer moet betalen. Het draait namelijk niet alleen maar om de allergrootste influencers.
Social media trend TikTok nog steeds een belangrijke marketingtool
TikTok is natuurlijk niet meer weg te denken. De laatste jaren heeft dit social media kanaal een enorme groei gemaakt en daar zitten natuurlijk veel marketingkansen bij. Toch zijn er nog zat adverteerders die dit social media platform nog niet bereikt heeft en dat is zonde. Afhankelijk van je marketingdoelstellingen is TikTok toch zeker onmisbaar in je marketingmix. Werk samen met influencers of maak je eigen TikToks voor je bedrijf, je kan alle kanten op. Zorg ervoor dat je meegaat met de trends die zich binnen TikTok afspelen (en deze trends veranderen snel!) en voor je het weet ga je viraal met jouw product of dienst.
Short form video’s zijn het helemaal
Aansluitend op de TikTok trend zijn de short form video’s het helemaal het komende jaar. Dat videomarketing een trend is zal je waarschijnlijk niet verbazen. Ongeveer 80% van alle content op het internet is in videoformaat en dat is niet voor niets. De short form video’s zullen zeker een erg dominante rol aannemen in 2023, dus bereid je maar voor op veel korte video’s. Deze video’s zijn niet langer dan 1 minuut, maar moeten dus wel de nodige goede informatie bevatten om relevant te blijven. Niet alleen op TikTok zie je deze short form video’s voorbij komen, maar wat dacht je van Instagram Reels en zelfs op Facebook komt er steeds meer plek voor kortere video’s.
Engagement/interactie met je doelgroep
Dat content belangrijk is voor social media kanalen is logisch, maar engagement en interactie daarentegen wordt nog niet genoeg ingezet. En dat terwijl de interactie met je doelgroep juist erg belangrijk is! Vooral in deze tijden met de nieuwe regels omtrent adverteren (denk aan: meer privacyregels) is het contact houden met het publiek erg van belang. Je kunt bijvoorbeeld mensen retargeten. Dit houdt in dat je de mensen die eerder met jouw merk een engagement zijn aangegaan weer gaat benaderen.