Voor elke social media marketeer is het fijn om te weten wat de huidige social media trends zijn. Het nieuwe jaar is weer volop aan de gang, dus dat betekent: nieuwe trends en ontwikkelingen op social media gebied!
Pak je kans met Instagram Reels
De afgelopen jaren zijn korte video’s steeds meer in trek op de social mediakanalen. Vorig jaar hadden we het al over TikTok en Instagram Reels, maar eigenlijk is deze social media trend nog steeds gaande. Door Instagram Reels kan je video’s plaatsen van maximaal 30 seconde. Op deze manier kan je makkelijk de aandacht trekken van social media gebruikers en dat is natuurlijk wat je uiteindelijk wil. Wees zo creatief als je wil en speel in op de social media trends, zo pak je de meeste views. Korte filmpjes zijn perfect, aangezien de aandacht van de kijker kort is. Als je echt uitgebreide content wil laten zien, kun je beter op het social media platform YouTube.
Laat je horen met podcasts
Wist je nog dat we in 2021 schreven dat het social media platform Clubhouse een hele hit was? Nou, deze trend was slechts voor korte duur. Het kan komen dat dit echt een eendagsvlieg was, omdat de audio alleen live te beluisteren was. Je moest echt aanwezig zijn en terugluisteren was hierdoor ook niet mogelijk. Als je toch audio-content wil leveren, denk dan zeker om een podcast te beginnen. Podcasts zijn het afgelopen jaar alleen maar populairder geworden en dat is niet voor niks! Door middel van podcasts kun je veel informatie delen en de luisteraars kunnen het op elk moment van de dag beluisteren.
Influencer marketing blijft in trek
Het zal je misschien niets verbazen, maar een social media trend dat echt een blijvertje is influencer marketing. Marketeers zetten nog steeds veel influencers in om een bepaald merk te promoten, omdat het toch blijkt dat zo’n soort advertentie meer oplevert dan een reguliere advertentiecampagne. Dit is dan vooral als het een goede match is tussen het merk en de influencer. Als er bijvoorbeeld gepromoot wordt met alcohol, terwijl de influencer vooral op kinderen gericht is, kan dit natuurlijk heel apart overkomen. Belangrijk is dus dat je als merk goed past bij het type influencer.
Social media trend TikTok
Net zoals vorig jaar, kan je echt niet meer om TikTok heen. Als je op de hoogte wil blijven van de trends en ontwikkelingen op social media gebied, is het aan te raden om een TikTok account aan te maken. Op deze manier kan je ook goed inspelen op de huidige social media trends! Bijvoorbeeld met eigen TikToks of Instagram Reels en pak je de views die je als bedrijf wil. Let wel op of de doelgroep van je bedrijf op het social media platform TikTok zit, anders heeft het weinig nut. Wel kan het nuttig zijn om met eventuele TikTokkers (influencers) samen te werken. Zij weten als geen ander om in te spelen om de huidige social media trends.