- Wat wordt bedoeld met zakelijk bloggen?
- Wat is het verschil tussen een persoonlijk blog en zakelijk blog
- Een zakelijke blog schrijven doe je zo
- Waarom zakelijk bloggen
- Zakelijk bloggen tips
- Zakelijk bloggen? Laat het ons doen!
- Advies op maat
Zakelijk bloggen, je moet er maar zin in hebben. Toch heeft zakelijk bloggen een hoop voordelen voor jouw website! In dit blog leggen we uit waarom zakelijk bloggen belangrijk is en welke voordelen het op kan leveren voor jouw bedrijf. Daarbij hoef je het natuurlijk niet allemaal zelf te doen, maar kan je zakelijk bloggen ook laten uitbesteden.
Wat wordt bedoeld met zakelijk bloggen?
Een blog is in principe een lang artikel met uiteenlopende informatie. Dit kan over van alles zijn. Met zakelijk bloggen kan het dus bijvoorbeeld gaan over je eigen expertise waar alle kennis samenkomt. Wat jouw bedrijf precies inhoudt en waar je personeel of jijzelf kennis over beschikt. Dit kan je natuurlijk uitlichten in zakelijke blogs die interessant kunnen zijn voor jouw doelgroep.
Door zakelijk te bloggen kan je laten zien wat je in huis hebt. Hoe interessanter deze blogs zijn voor je doelgroep, hoe beter het wordt gelezen en dat is natuurlijk wat je uiteindelijk wil!
Wat is het verschil tussen een persoonlijk blog en zakelijk blog
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een persoonlijk blog en een zakelijk blog. Het woord zegt het al, een persoonlijk blog heeft een persoonlijke twist. Je kan denken aan dat het blog wordt geschreven in een ik-vorm in plaats van een ‘wij’-vorm, die je vaak ziet bij zakelijke blogs.
Persoonlijke blogs gaan vaak over iemands eigen persoonlijke verhaal of dingen die zij of hij heeft meegemaakt. Het kunnen hele leuke blogs zijn met verschillende soorten eigen verhalen. Bij zakelijke blogs zul je dit niet heel snel tegenkomen. Zakelijke blogs zijn zoals eerder vermeld vooral gefocust op de expertise van het desbetreffende bedrijf. Dit kunnen ook hele uiteenlopende onderwerpen zijn, maar zonder de persoonlijke draai die eraan wordt gegeven.
Een zakelijk blog schrijven doe je zo
Een zakelijke blog schrijven hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Maar je moet wel weten wat je doet. Denk ten eerste aan je doelgroep, welke doelgroep wil je bereiken en belangrijk: hoe. Waar houdt je doelgroep zich mee bezig en aan welke informatie hebben zij behoeften aan?
Daarnaast is het natuurlijk van belang om rekening te houden met keywords en rankings, want daarvoor doe je het, toch? Toch is het belangrijk om onderwerpen te schrijven die je wel liggen. Schrijf blogs die actueel zijn en waar jij kennis over beschikt. Probeer je te onderscheiden met je blogs en biedt andere informatie en kennis dan andere blogs die al over het onderwerp er zijn.
Denk daarnaast ook aan de structuur van je blog. Kom bijvoorbeeld met een pakkende titel en een duidelijke inleiding, zodat je de aandacht trekt van je doelgroep. Maak gebruik van afbeeldingen om je blog wat visueler en aantrekkelijker te maken en bedenk een pakkende afsluiter die blijft hangen bij je lezers. Dit kan onder andere met een ‘call-to-action’, dat je de lezer aanspoort om bijvoorbeeld in te schrijven voor je nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de volgende blogs die online komen.
Waarom zakelijk bloggen
Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je je kostbare tijd besteden om zakelijk te gaan bloggen? En waarover kan je zakelijk bloggen?
1. Je laat zien waar je goed in bent!
Met zakelijk bloggen laat je de expertise van je bedrijf zien, hierdoor laat je zien wat je kan én waar de kennis ligt. Je hoeft overigens zeker niet bang te zijn of je al je kennis al weggeeft, want je bepaalt tenslotte helemaal zelf wat er in je blog komt te staan. Je moet zorgen dat potentiële klanten zien dat jij de kennis bezit en dat ze naar jou toe moeten komen!
2. Je blijft jezelf ook ontwikkelen
Leuk meegenomen! Als je je eigen blogs schrijft, wordt je daar natuurlijk alleen maar wijzer van. Je kan jezelf nog beter ontwikkelen in je expertise en dat is alleen maar positief.
3. Vergroot je vindbaarheid op Google met bloggen
Misschien wel de grootste reden waarom je begint met zakelijk bloggen: de grotere vindbaarheid van je website in o.a. Google. Als er hoogwaardige blogs op je website verschijnen, vind Google dit alleen maar leuk. Je plaatst namelijk relevante informatie en dat mag beloond worden!
4. Bloggen is goedkoper dan adverteren
Doordat je met bloggen hoger in Google kan komen met de juiste zoektermen, kan dit op ten duur voordeliger uitpakken dan adverteren. Je kan bloggen zien als een vorm van pull-marketing. Mensen zoeken namelijk op bepaalde zoektermen die zij interessant vinden en kunnen op deze manier op jouw blog terecht komen.
Maar waarover kan je zakelijk bloggen? Dat ligt er heel erg aan waar jouw bedrijf voor staat. Bedenk je zelf wat jij of je collega’s kunnen en bedenk daarbij ook wat jouw doelgroep interessant zal vinden. Het kan dus over van alles gaan! Maar hou rekening met de expertise van je bedrijf en de doelgroep.
Zakelijk bloggen tips
Zoals eerder vermeld kan je verschillende onderwerpen verzinnen die te maken hebben met de expertise van je bedrijf. Maar op je een beetje op weg te helpen, hier een aantal tips:
Nieuws van je niche of bedrijf
Heb je leuke en interessante nieuwtjes die over jouw bedrijf gaan? Bijvoorbeeld nieuwe producten of nieuwe ontwikkelingen? Je kan hier een blog over maken. Op deze manier blijft je doelgroep goed op de hoogte wat er zoal gebeurt in je bedrijf.
Veelgestelde vragen van klanten? Blog erover!
Als er bepaalde vragen vanuit bijvoorbeeld klanten telkens maar terug blijven komen, kan het heel handig zijn om hier een blog over te schrijven. Mensen zijn namelijk echt op zoek naar het antwoord en jij als expert kan hier goed over informeren.
Hou de trends van jouw vakgebied goed in de gaten
Het is handig om je blogs zo actueel mogelijk te houden en dit kan natuurlijk door te kijken naar de huidige trends en ontwikkelingen op het vakgebied die bij jouw bedrijf aansluit.
Blog over een bepaalde tijd van het jaar
Het kan erg leuk zijn om blogs te maken die te maken hebben met de tijd van het jaar. Denk bijvoorbeeld aan het WK, Kerst, Pasen en ga zo maar door. Misschien heb je wel een leuke link die je kan leggen met jouw expertise/product.
Als je eenmaal je onderwerp te pakken hebt, kan het schrijven beginnen! Hou je aan een goede structuur en weet voor wie je schrijft. Als je blog eenmaal online staat, is het belangrijk dat je dit natuurlijk vol gaat houden. Bepaal voor jezelf hoe vaak je een blog online wil zetten en maak desnoods een schema met de blog thema’s. Op deze manier krijg je een goed inzicht in wat en hoe vaak je wil gaan bloggen. Bedenk je ook altijd dat het niet alleen maar draait om de juiste keywords, zodat je hoog in Google komt. Je blog moet echt meerwaarde hebben om relevant te zijn. En ook wel belangrijk: een blog moet minimaal 300 woorden bevatten en vanaf de 1000 woorden wordt je blog als verdiepend gezien.
Zakelijk blog schrijven? Laat het ons doen!
Je wil heel graag zakelijk bloggen, maar je hebt er eigenlijk helemaal geen tijd voor. The Social Media Heroes kunnen je hierbij goed bij helpen om zakelijk bloggen uit te laten besteden. Een sterke (SEO)-blog is erg waardevol en het zou zonde zijn dat door gebrek aan tijd of kennis je hier geen gebruik van maakt. Uiteindelijk kan bloggen ervoor zorgen dat er meer verkeer naar je website komt én dus ook dat je eventuele omzet omhoog gaat!
Zakelijk bloggen laten uitbesteden? Besteed het uit bij The Social Media Heroes! Bel naar 0612352901 of mail naar info@tsmh.nl