Dat social media kanalen goed in te zetten zijn voor je bedrijf wist je misschien al. Maar welke social media kanalen zijn dan het beste om te gebruiken? Het kiezen van de juiste en belangrijkste social media kanalen is een onmisbaar onderdeel in elke social media strategie. Lees in dit blog welke social media kanalen er zijn én hoe ze inzetbaar zijn voor jouw bedrijf.
Laten we dan maar meteen beginnen met het meest bekende social media platform: Facebook. Dit social media platform heeft ruim twee miljard gebruikers en is zeker cruciaal voor je social media strategie. Voor elk bedrijf kan Facebook immers nuttig zijn. Je kan bijvoorbeeld ook adverteren via Facebook en je segmenteren naar je eigen doelgroep. Dit kan erg nuttig zijn voor als je je bijvoorbeeld specifiek op een bepaalde leeftijdsgroep wil focussen.
Via een bedrijfspagina kan je gemakkelijk informatie delen en verschillende acties en aanbiedingen communiceren naar je doelgroep. Facebook is ook ideaal om via de chat-functie klanten ter woord te staan bij eventuele vragen of opmerkingen. Door de ‘Vind-ik-leuk’-button kan je mensen bijna permanent met je merk laten binden. Op deze manier krijgen je (potentiële) klanten alle updates van je bedrijf op hun tijdlijn te zien. Facebook is vooral populair bij de ouderen en de volwassen. Als je doelgroep jonger is, kan je beter een ander platform gebruiken. Voorbeelden van deze social media kanalen zijn Snapchat en/of TikTok.
Naast Facebook is Instagram natuurlijk ook een bekend social media kanaal. Instagram is nog steeds een visueel platform, dus het is vooral het delen van foto’s en video’s. Foto’s en video’s zeggen tegenwoordig meer dan duizend woorden. Hier zijn goede foto’s natuurlijk wel van belang om zo een goede indruk van je bedrijf achter te laten. Sinds kort zijn er ook verschillende andere functies toegevoegd op Instagram, zoals Instagram Reels.
Instagram is ontzettend leuk om te gebruiken als kennisdeler. De supermarkt Jumbo heeft bijvoorbeeld een Instagram account waar ze vooral recepten delen, om zo de doelgroep te inspireren. Dit kan interessant zijn voor jouw bedrijf! Het gaat immers niet alleen om je bedrijf te promoten, maar ook om je (potentiële) klanten te inspireren om uiteindelijk natuurlijk wel een aankoop te doen bij jouw bedrijf.
Het derde social media platform waar we het over gaan hebben, is LinkedIn. Dit is een social media kanaal die je gebruikt voor business to business (b2b) en het is eigenlijk een groot virtueel netwerkplatform. Je kan dit platform gebruiken voor je persoonlijke pagina, maar je kan ook een pagina aanmaken voor je eigen bedrijf. Op deze pagina kan je je bedrijf/product omschrijven en op deze manier kunnen potentiële klanten of opdrachtgevers op jouw profiel kijken en eventueel reageren op jouw product/diensten.
Het is erg leuk om op LinkedIn de ontwikkelingen van je (startende) bedrijf te laten zien en wat je zoal aanbiedt. Het is geen reclamesite, maar je kan juist laten zien wat je in mars hebt. Deel verschillende nieuwtjes of kennis en maak updates over je bedrijf. Door LinkedIn kan je zelf ook opzoek gaan naar netwerkrelaties die aansluiten bij jouw bedrijf en wie weet komt daar iets uit voort.
Snapchat
Voor de wat jongere doelgroep, kan Snapchat een goed social media platform zijn om te gebruiken. Snapchat is vooral bekend geworden door de zogenaamde fotofilters. De populariteit is al iets minder geworden, maar het is zeker nog een platform waar iets uitgehaald kan worden. De tijdelijke ‘stories’ zijn bekend geworden op dit social media platform. Later zijn deze stories ook bij andere social media kanalen toegevoegd.
De content die wordt gedeeld op Snapchat zijn vooral positieve en speels. De content is snel en eenvoudig gedeeld, waardoor de informatie snel bij de doelgroep aankomt. Het is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld wedstrijden en call-to-actions campagnes. Je kan verschillende dingen laten zien via de stories, zoals achter de schermen van je bedrijf of sneak previews. De doelgroep is erg jong, dus daar moet je wel rekening mee houden. Als je doelgroep bij alles aansluit, kan dit social media kanaal wellicht iets voor jouw bedrijf zijn.
TikTok
Een ander social media platform die vooral door de jongere generatie wordt gebruikt, is TikTok. Dit social media kanaal is allerlei andere social media kanalen aan het overnemen en dan vooral door de jongeren. Miljoenen tieners maken hier hun eigen creaties op. Het wordt momenteel wel overspoeld door verschillende merken en advertenties die met advertenties proberen de doelgroep te bereiken. Als je niet wil achterlopen, is dit het moment om een TikTok account aan te maken.
TikTok is ideaal om handige filmpjes te maken over je merk/bedrijf, maar wel op een manier dat het aantrekkelijk is om naar te kijken. Vermijd reclame, maar gebruik juist je product in filmpjes die viraal kunnen gaan. Het is een social media platform waar viraal gaan relatief makkelijk kan gebeuren tot vergelijking met andere social media kanalen.
Tenslotte een social media kanaal die wellicht wat minder gebruikt wordt door bedrijven. Pinterest is een verzamelplek voor allerlei ideeën, foto’s en andere content. Pinterest is ideaal voor bedrijven die passen bij esthetische mooie afbeeldingen. Er zijn voor heel veel verschillende onderwerpen afbeeldingen te vinden en het platform is vooral bedoelt om inspiratie te delen. Als je een bedrijf hebt in bijvoorbeeld interieurdesign kan Pinterest een perfecte plek zijn om jouw kennis/producten te delen.
De doelgroep van het social media platform Pinterest is vooral gericht op vrouwen. Vooral vanaf een jaar of 30 tot 55, 60 jaar zijn de vrouwen te vinden. Mannen zijn ook aanwezig op het platform, maar met slechts 13% van alle gebruikers.
We kunnen concluderen dat er verschillende social media kanalen zijn die je kunt inzetten voor je bedrijf. Hierbij is het belangrijk om goed je doelgroep te kennen en te weten welk social media platform welke doelgroep aantrekt. Op deze manier kan je goed inschatten wat bij jouw doelgroep zal aanslaan.