Dat het social media gebruik de afgelopen jaren flink is toegenomen, is vast en zeker geen verrassing. Maar welke kanalen zijn nu nog booming en waar moet je zijn om je doelgroep te bereiken? Het is daarom belangrijk om te weten waar kansen liggen en welke kanalen voor jou relevant zijn.
Tijdens de pandemie is het social media gebruik nog meer toegenomen. Afgelopen jaar waren er 13,7 miljoen Nederlandse gebruikers actief op verschillende social media platformen en het jaar daarvoor waren dit er ‘slechts’ 13,3 miljoen. Deze toename is voornamelijk te zien in de leeftijdsgroep 15-19 en 20-39 jaar.
Top 5 social media platformen blijft gelijk
Als WhatsApp wordt meegerekend bij de social media kanalen, is dit het grootste social media platform dat in gebruik is. Facebook is ook nog een goed social media platform dat erg in trek is. In totaal zijn er boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers op Facebook, YouTube vult de top 3 aan. Na YouTube komt Instagram. Ook dit social media platform is nog steeds in trek. Ten slotte vult LinkedIn de top 5 aan en tikt voor het eerst de 5 miljoen Nederlandse gebruikers aan. Deze volgorde is al een aantal jaren stabiel.
Nieuwkomer TikTok
De grotere social media platforms blijven stabiel, maar er is zeker ook een new kid in town! Het social media platform TikTok is in gebruik enorm toegenomen het afgelopen jaar. Vooral in de leeftijdsgroepen 15-19 en 20-24 jaar is het social media gebruik toegenomen bij TikTok. TikTok is het afgelopen jaar van 0,7 miljoen gebruikers naar 1,7 miljoen gebruikers gegaan. Een groei van 149%! Hoewel de groei enigszins afvlakt van de top 5 social media platformen, is het nog steeds belangrijk om op deze social media kanalen aanwezig te zijn. Bedenk goed waar je doelgroep zich bevindt.
Het dagelijkse social media gebruik is ook gegroeid het afgelopen jaar. Ook hierin zien we TikTok met een groei van bijna 200% van 281.000 dagelijkse gebruikers naar 836.000. Een flinke groei, dus! Ook YouTube, Pinterest en LinkedIn zijn gegroeid in het dagelijkse social media gebruik.
Leuk om te weten: TikTok passeert de Facebookgebruikers onder de jongeren. Zit jouw doelgroep in de leeftijdsgroep 15 t/m 24 jaar en past TikTok bij jouw bedrijf? Dan is het misschien wel een idee om de stap te wagen.
Conclusie
We kunnen dus concluderen dat er een goeie groei in het social media gebruik zit. De top 5 social media platformen zijn nog steeds hetzelfde als de jaren daarvoor, maar hebben allemaal wel een groei gemaakt. De koploper qua groei is het platform TikTok. Wees wel altijd voorzichtig met de interpretatie van cijfers en conclusies. Bedenk altijd wat goed is voor jouw publiek/doelgroep en pas je social mediastrategie daarop aan.
Hulp nodig bij jouw social media strategie? Wij helpen je dolgraag om jouw social media strategie een niveau omhoog te tillen! Bekijk ons aanbod, bel naar 0612352901 of mail naar info@tsmh.nl
bron: onderzoeksgegevens Newcom