Spotify marketing voor jou en je Business!

#THESOCIALBLOG1

Wie kan er nou zonder muziek?! Al eeuwen lang is muziek van vaste waarde in het menselijke leven. Maar muziek is nog nooit zo makkelijk toegankelijk geweest als vandaag de dag. Neem nou Spotify; de grootste streamingdienst aller tijden!

De Grootste ter wereld.

Door de woorden spot en identify te combineren werd in het jaar 2006 Spotify opgericht. Het Zweedse bedrijf wilde het mogelijk maken om jouw favoriete nummers keer op keer af te kunnen spelen, en dat is ze gelukt!

Wat weet Spotify over jou?

Ben je benieuwd wat Spotify allemaal over jou weet? Check dan eens Spotify.me . Op deze URL maakt Spotify op basis van jouw profiel een infographic met allerlei feitjes. Welke artiest knalt het meest door je speakers, hoeveel beats per minuut heeft jouw muziek gemiddeld. Maar ook gebruikt Spotify algoritmes. Op deze manier zijn er complete afspeellijsten ontwikkeld door Spotify die op jouw muzieksmaak aansluiten!

Maar wat kan Spotify voor jouw business betekenen?

Stel nou dat je een horeca zaak hebt. Bijvoorbeeld een tapasrestaurant. Ten eerste wil je jouw merkidentiteit overdragen en jouw gasten, dat betekend in de gehele belevenis. Hoe gaaf om dan met Spaanse muziek een extra dimensie toe te voegen aan jouw restaurant.

Maar neem nou ook de muziekstijl. De Latijns-Amerikaanse muziek is up-coming maar veel titels zijn niet bekend onder de Nederlander; “Wat een gave song, hoe heet die ook alweer?!” Door jouw gasten door te verwijzen naar de afspeellijst die jij hebt aangemaakt creëer je een nieuwe dimensie van marketing. Namelijk als jouw gast in de bus naar huis zit en zin heeft in de Latijns-Amerikaanse sferen zoekt hij jouw zakelijke afspeellijst op en wordt er een positief imago bij jouw bedrijf gecreëerd.

Een succesverhaal is die van The Harbour Club. Zij hebben altijd een bepaalde type lounge muziek op in haar zaken. Door het aanmaken van een playlist wordt ‘hun’ lijst veelvuldig gedeeld en beluisterd. Marketing met Spotify!

Let wel op! De muziek die daadwerkelijk in jouw zaak zelf gedraaid wordt, mag niet worden afgespeeld via de reguliere Spotify. Hiervoor heeft Spotify een samen werking met Mood-Based Music. Met dit abonnement kun je alle muziek, legaal, afspelen in jouw zaak. Om jouw klanten toegang te geven tot jouw muzieklijst is Spotify natuurlijk wel toegestaan!